Mentale Training

Het ultieme doel van een sporter is om in een wedstrijdsituatie het juiste te doen, op het juiste moment, op de juiste manier. Dit is te bereiken door gebruik te maken van de kennis uit de sportpsychologie, die erop gericht is het gedrag in sportsituaties te analyseren en te verbeteren. Mentale trainingen zijn niet leeftijdgebonden; zowel kinderen als volwassenen kunnen te maken krijgen met ineffectief sportgedrag (bijvoorbeeld spanning voor en/of tijdens een wedstrijd, slecht presteren op belangrijke momenten, black-outs tijdens een wedstrijd, automatismen die verdwijnen, etc.).

Jouw berg

De carrière van een sporter kan vergeleken worden met de weg naar de top van een berg. De top staat voor je optimale kunnen. Waar je ook staat op jouw pad, het is altijd handig om een duidelijke kaart te hebben van het terrein dat volgt. Dit stelt je in staat een route te volgen waarbij je jouw positie ziet in relatie tot jouw doelen, waarbij je zicht hebt op de komende obstakels en wat je moet doen om de top te bereiken. Een realistische kijk en het bewust zijn van jouw eigen kunnen, maken het mogelijk de juiste weg te volgen en ervoor te trainen. Bewustwording is het begin van alle groei. Ook voor mentale groei. Mentale training kan je helpen dit inzicht in jezelf te verschaffen en naar verdere mogelijkheden te kijken. Het onbekende kan dan omgezet worden in specifieke acties, die je helpen om meer uit jezelf en jou sport te halen.

Sporter

Als sportpsycholoog kan ik jou/jullie (als individuele sporter of team) begeleiden en ondersteunen bij het inzicht verschaffen in jezelf en in anderen, zowel binnen als buiten de sport. Inzicht in jezelf verschaft je de mogelijkheid om sneller en beter te reageren op eventuele onverwachte of onaangename situaties. Samen met de sporter(s) zal ik aan de slag gaan om de sterke en zwakke punten te ontdekken, om zo het beste uit de sporter naar boven te halen. Bewustwording van jouw zwakke punten zorgt voor de mogelijkheid ze aan te sterken en ze te verbeteren, terwijl bewustwording van jouw sterke punten het zelfvertrouwen kan verbreden en je een gevoel van voldoening geeft. Wetenschappelijk gevalideerde technieken zullen worden gebruikt voor het verbeteren van de prestaties en het hebben van plezier.

Trainer

Aan de hand van de mentale begeleiding zal ik proberen de sporters bekend te maken met sportpsychologie en het nut voor hun eigen tak van sport, zowel in wedstrijden als tijdens de trainingen. Daarnaast kunnen groepsbijeenkomsten voor de sporters worden georganiseerd om extra handvatten aan te reiken om met elkaar te sparren met de mentale vaardigheden. Ook is er de mogelijkheid voor individuele begeleiding. Deze individuele training is aan te raden wanneer sporters meer diepgang en expertise willen krijgen in bepaalde mentale technieken. Vertrouwelijke gesprekken zijn vanzelfsprekend individueel.

Technieken & Vaardigheden

Hieronder volgen een aantal voorbeelden van mentale vaardigheden die aangeleerd kunnen worden door middel van mentale training:

– Het stellen van doelen

– Leren ontspannen / relaxatie

– Omgaan met blessures

– Omgaan met “negatieve” gedachten

– Omgaan met emoties

– Verbeelden/visualiseren van wedstrijdsituaties

– Het richten van de aandacht/concentratie

– Algemene wedstrijdvoorbereiding